Blog

Hvordan handler du sundt

For at leve sundt er det nødvendigt at få indkøbt sunde fødevarer fra supermarkeder og fødevarebutikker. Men det er ikke nok at fødevaren er sund, for at leve sundt. Sundhed og kost handler også om mængden af mad og drikke man dagligt indtager. Men i dette blodindlæg handler det alene om indkøb af sunde fødevarer.

Sunde fødevarer må nødvendigvis indeholde mange sunde næringsstoffer og ikke så mange usunde næringsstoffer. Derfor er det godt at finde ud af, hvad en fødevare indeholder. Der er forskellige regler for mærkning af fødevarer. Fødevarer skal som hovedregel være mærket med en varedeklaration, hvorimod næringsdeklarationen ofte er frivillig. Du finder dog næringsdeklaration på de fleste varer i Danmark.

 

Varedeklaration

Varedeklarationen indeholder foruden en varebetegnelse, en ingrediensliste og en næringsdeklaration. Af ingredienslisten kan du få viden om hvad fødevarer består af. Den ingrediens, der er mest af, skal stå først, og herefter står den ingrediens, der er næstmest af, og så videre. Den sidstnævnte ingrediens er altså den ingrediens, der er mindst af i varen. Ud for hver ingrediens skal der stå hvor meget fødevaren indeholder af de vigtigste ingredienser. Så hold f.eks. øje med om rejesalat indeholder nogle rejer, eller om der er mest fedt eller sukker i en fødevarer, for så er sundheden måske ikke lige til at få øje på.

Næringsdeklaration

En næringsdeklaration angiver, hvor meget der findes af de enkelte næringsstoffer i fødevaren, og hvor meget energi man får fra fødevaren. Den viser altid mængden af energi og næringsstoffer i en fødevare pr. 100 g eller pr. 100 ml og dette gør det nemt at sammenligne forskellige fødevarer. Oplysningerne kan være en hjælp til at vælge rigtigt, når man vil planlægge og spise en sund kost. Det er obligatorisk at skrive oplysninger om:

 


• energi (kilojoule/kalorier)
• fedt (gram)
• mættede fedtsyrer (gram)
• kulhydrat (gram)
• sukkerarter (gram)
• protein (gram)
• salt (gram)

 

 

Klinikkens indkøbsguide

Vi har opdateret vores anbefalinger om næringsindhold, når du skal købe sundt ind. Udgangspunktet for vores anbefalinger kommer fra Hjerteforeningens og Diabetesforeningen.

Indkøbskort

(gram pr. 100 g af varen)

 

Sukkerarter

max.

Fedt

max.

Salt

max.

Kostfibre

min.

Rugbrød og knækbrød 5 g 7 g 1,2 g 6-8 g (*)
Brød og boller 5 g 7 g 1 g 5 g
Morgenmadsprodukter 13 g 8 g 1 g 6-8 g (*)
Mælk 0,7 g
Kakao- og mælkedrikke 8 g (**) 0,7 g
Surmælksprodukter 8 g (**) 1,5 g
Ost 17 g / 30+
Kødpålæg og pålægssalater 10 g
Kød, fjerkræ og plantebaserede produkter 10 g
Kartofler og kartoffelprodukter 3-5 g (***) 0,5 g
Færdige middagsretter og mad på farten 5 g
Sovs og dressing 5 g
Saft, sodavand og læskedrik 1 g (****)

* Hjerteforeningen anbefaler min. 8 g kostfibre pr. 100 g af varen og Diabetesforeningen anbefaler min. 6 g kostfibre pr. 100 g af varen

** Eller højst 4 % tilsat sukker

*** Hjerteforeningen anbefaler max. 5 g fedt pr. 100 g af varen og Diabetesforeningen anbefaler max. 3 g fedt pr. 100 g af varen

**** Diabetesforeningen anbefaler max. 10 g sukkerarter pr. 100 ml ufortyndet frugt saft

Få mere at vide

Hjerteforeningens indkøbsguide er lille og handy. Det er et lille papkort. Du er velkommen til at få én når du besøger klinikken næste gang – spørg efter den.

Læs mere om hjerteforeningens anbefalinger til at få det rigtige i indkøbskurven: https://hjerteforeningen.dk/forebyggelse/kost/sunde-indkoebsvaner/faa-de-rigtige-varer-i-indkoebsvognen/

Diabetesforeningens anbefalinger for patienter med type II diabetes er forholdsvis ny. Den er dog meget brugbar for alle, der vil handle sundt, da den indeholder godt billedmateriale. Hent den her https://netbutik.diabetes.dk/Content/Images/uploaded/Indk%C3%B8bsguide%202018.pdf

Men du kan også gøre det nemt for dig selv ved at nøjes med at gå efter nøglehulsmærket og fuldkornsmærket. Så er du sikker på at få handlet sundt i supermarkedet.

Nøglehulsmærket

Det fælles nordiske nøglehulsmærke skal være på fødevarer i dagligvarebutikkerne, så forbrugerne på en enkel måde kan vælge de sundere fødevarer, når de køber ind.

Sammenlignet med andre fødevarer af samme type lever produkter med mærket op til et eller flere af følgende krav:

  • Mindre og sundere fedt
  • Mindre sukker
  • Mindre salt
  • Flere kostfibre og fuldkorn

Læs mere om nøglehullet her www.noeglehullet.dk

Fuldkornsmærket

Fuldkornslogoet sikrer dig fødevarer med masser af fuldkorn. Det betyder, at alle kornets dele er med, også kim og skaldelene, hvor de fleste fibre, vitaminer og mineraler sidder. Fuldkorn kan være helt, knækket eller malet til mel, men uanset formalingsgraden rummer det stadig alle de vigtige næringsstoffer, som et korn består af.

Læs mere om fuldkornsmærket her www.fuldkorn.dk

 

Spørg os i klinikken om hvordan du finder ud af at få indkøb sunde fødevarer – det er nemlig vigtigt i forhold til din sundhed.

Er du lettere forvirret, så book en behandling hos Maja Toft Kristiansen, Resi Jacobsen eller Mette Merlin Husted i klinikken https://mettehusted.onlinebooq.dk/. Vi hjælper dig gerne med at få styr på dine sunde indkøb.

Følg klinikken på Facebook https://www.facebook.com/MetteMerlinHusted/

Mette Merlin Husted

Aut. klinisk diætist, cand.scient.