Blog

Havredrik – er det sundt?

Mange, især unge, har skiftet mælken ud med havredrik, risdrik, soyadrik, kokosdrik, mandeldrik og de kalder det sågar MÆLK. Men havremælk er ikke mælk. Mælk er nemlig defineret som ”en næringsrig væske, der dannes i mælkekirtlerne hos pattedyr af hunkøn”, og hverken havre, ris, soya, kokos eller mandeldrikke produceret på den måde. Altså det er ikke mælk. Måske bruges navnet fordi det også erstattet mælk fra kosten. Men her kommer problemet. For næringsindholdet er forskelligt fra mælk og kan som sådan ikke erstatte de næringsstoffer som vi får i mælk.

Energi – kalorier

Energi er et udtryk for varmeværdi og angives enten som kalorie eller kilojoule. Varedeklarationer på fødevarer skal have angivet energi, dvs. de kalorier som varer bidrager med pr. 100 gram. På den måde bliver det nemmere at sammenligne fødevarer.

  • Kokosdrik 26 kcal
  • Soyadrik 35 kcal
  • MINIMÆLK 40 kcal
  • Havredrik 47 kcal
  • Mandeldrik 50 kcal
  • Risdrik 54 kcal

Fedt i maden – herunder mættet fedt

Fedt findes i mange former, både som fedt og olie. Fedt indeholder mange kalorier, og det er derfor nemt at få for mange kalorier gennem madvarer med meget fedt. Mættede fedtsyrer findes i både animalske og vegetabilske fødevarer, men især i mejeriprodukter, hårde margariner og kød. Nogle få vegetabilske fødevarer indeholder også en høj mængde mættet fedt, som f.eks. kokosolie.

FAKTAARK OM FEDT https://altomkost.dk/fileadmin/user_upload/altomkost.dk/Publikationsdatabase/Faktaark/Maettet_fedt.pdf

  • MINIMÆLK 0,5 gram, heraf 0 gram mættet fedt
  • Kokosdrik 0,9 gram, heraf 0,9 gram mættet fedt
  • Risdrik 1,1 gram, heraf 0,2 gram mættet fedt
  • Havredrik 1,3 gram, heraf 0,3 gram mættet fedt
  • Soyadrik 2,1 gram, heraf 0,4 gram mættet fedt
  • Mandeldrik 2,7 gram, heraf 0,2 gram mættet fedt

Kulhydrat – herunder tilsat sukker

Kulhydrater findes mest i vegetabilske fødevarer (vegetabilsk = fra planter) som fx brød, korn, grøntsager og frugt. Kulhydrater er en afgørende kilde til energi i kroppen, og derfor er kulhydrater helt naturligt med i en sund og varieret kost. Der findes forskellige typer kulhydrater, som kan inddeles i stivelse, sukkerarter (fx ren sukker og frugtsukker) og kostfibre. Fødevarer med meget tilsat sukker kaldes også populært for varer med tomme kalorier, da de ikke bringer gode næringsstoffer med sig.

  • MINIMÆLK 4,8 gram, heraf 0 gram tilsat sukker
  • Soyadrik 0,1 gram, heraf 0,1 gram tilsat sukker
  • Havredrik 1,3 gram, heraf 0,3 gram tilsat sukker
  • Kokosdrik 4,1 gram, heraf 3,1 gram tilsat sukker
  • Mandeldrik 4,9 gram, heraf 2,9 gram tilsat sukker
  • Risdrik 11 gram, heraf 6,5 gram tilsat sukker

Protein

Proteiner er kroppens byggestene. De bruges til at opbygge blandt andet celler, væv, hormoner, antistoffer og enzymer. Proteiner består af forskellige aminosyrer. Flere af aminosyrerne kan kroppen ikke danne selv, men da de er nødvendige for dannelsen af flere specifikke og livsnødvendige proteiner, skal de tilføres med maden. Madens proteiner stammer især fra kød, fisk, fjerkræ, mejeriprodukter og æg.

  • Soyadrik 3,7 gram
  • MINIMÆLK 3,5 gram
  • Mandeldrik 1,1 gram
  • Havredrik 0,3 gram
  • Kokosdrik 0,1 gram
  • Risdrik 0,1 gram

Calcium

Calcium er essentielt for alle levende organismer. Stoffet spiller en rolle for transmissionen af impulser i nerverne, reguleringen af hjerterytmen, blodets størkning, musklernes sammentrækning samt cellernes væskebalance, og det er en væsentlig “byggesten” i knogler og tænder. Man har desuden fundet ud af at calcium spiller en rolle i produktionen af lymfevæske. Calcium er sundt og nødvendigt at få gennem kosten.

Fødevarestyrelsen anbefaling, hvis du ikke drikke mælk eller spiser mejeriprodukter er at du bør tage et calciumtilskud. De skriver ”Alternativer til mælk Den senere tid er flere plantedrikke kommet på markedet. Selvom de i daglig tale kaldes ”mandelmælk”, ”sojamælk”, rismælk” ”havremælk” m.v. har produkterne ikke noget med mælk at gøre, og deres sammensætning er meget forskellig fra mælk. Nogle af produkterne kan være tilsat calcium og andre ikke, derfor kan være vanskeligt at få dækket dit calcium- eller vitamin B12-behov og det kan være nødvendigt at tage et kosttilskud, hvis mælk og mejeriprodukter udelukkes helt.”

  • MINIMÆLK 121 mg
  • Soyadrik 10 mg
  • Mandeldrik 9 mg
  • Havredrik 7 mg
  • Risdrik 2 mg
  • Kokosdrik 0 mg

Der kan være mange forskellige årsager til, at nogle udelukker mælk og mejeriprodukter fra deres kost. Det kan skyldes, at man lider af laktoseintolerance eller mælkeallergi, eller hvis man fx vælger at leve vegansk, og derfor ikke spiser mejeriprodukter. Men uanset årsagen, er det nødvendigt at sætte sig grundigt ind i, hvordan man kan få sammensat sin kost, så man bedst muligt får alle de næringsstoffer som kroppen har brug for.

Jeg bruger minimælk i min kaffe og spiser yoghurt naturel til natmad 😊

Find klinikken på FACEBOOK https://www.facebook.com/MetteMerlinHusted 

Aut. klinisk diætist, cand.scient. 

Mette Merlin Husted