Blog

Varieret mad

Kostråd nr. 1 lyder:
Spis varieret, ikke for meget og vær fysisk aktiv.

Men hvad vil det sige at spise varieret. Betyder det at du skal spise forskellige retter? Eller betyder det at du skal skifte mellem suppe, varm mad eller rugbrød til aftensmad? Eller betyder det at du spiser knækbrød én dag om eftermiddagen og en anden dag frugt. Det korte svar er nej.

Spis varieret betyder at du anbefales at spise

  • forskellige grøntsager i løbet af ugen
  • forskellige frugter i løbet af ugen
  • forskellige slags fisk i løbet af ugen
  • forskellige slags kød i løbet af ugen
  • kartofler, brune ris eller fuldkornspasta i løbet af ugen
  • fuldkornsbrød som rugbrød og/eller andet fuldkornsbrød hver dag
  • magre mejeriprodukter hver dag

Med andre ord – spis dig mæt i sunde måltider.

Hold igen med mad og drikke, der indeholder meget fedt og/eller meget sukker, som f.eks. fastfood, snacks, sodavand og slik.

Men gør vi det – danskerne?
Danskernes spisevaner i 2019

Vi er blevet bedre til at spise frugt og grønt og fuldkorn. Men vi spiser stadig for lidt fisk og grønsager og for meget salt, sukker og mættet fedt.

Er det nu så vigtigt?
Hvorfor skal vi egentlig have opmærksomhed på at spise varieret?

Når du spiser varieret, har du de bedste muligheder for at få de næringsstoffer, du skal bruge for at holde dig sund og rask. Næringsstoffer er både makronæringsstoffer som kulhydrat, fedt og protein og mikronæringsstoffer som vitaminer og mineraler. Alle næringsstoffer er vigtige i forhold til at holde en sund krop, som du kan bruge hele livet til bevægelse og daglige gøremål. Kroppen har brug for alle makronæringsstoffer i de rigtige mængder, og det er rådet om variation af fødevaregrupper i kosten med til at sikre balancen af. Intet er mere sundt end andet. Intet bør spises frit og uhæmmet. Alt bør spises i de rigtige mængder. Derfor bør du spise lidt af alt, men pas med for mange usunde fødevarer.

Nemme sunde tips
  • Gå efter Nøglehulsmærket og Fuldkornsmærket, når du køber mad
  • Brug tallerkenmodellen i din hverdag:
    • Lad ½ – delen af din aftensmad være grøntsager
    • Lad ¼ – del af din aftensmad være kød, fisk, æg og/eller osteprodukter
    • Lad ¼ – del af din aftensmad være kartofler, fuldkornsbrød, -ris eller -pasta
  • Planlæg dit indkøb af mad ved at lave en indkøbsliste
  • Køb mad, når du er mæt, så du undgår usunde impulskøb
  • Spis og nyd din mad med opmærksomhed dvs. sluk fjernsynet, PC’en eller telefonen
  • Lav madpakke til din frokost i stedet for at spise i kantinen
Fysisk aktivitet

Det er også vigtigt, at du er fysisk aktiv. Så er det nemmere at holde en sund vægt. Du styrker også dit mentale og fysiske velvære og forebygger en række livsstilssygdomme. Hav en god balance mellem hvor meget energi du får igennem mad og drikke, og hvor meget du forbruger igennem fysisk aktivitet. Følg Sundhedsstyrelsens anbefalinger for fysisk aktivitet. https://www.sst.dk/da/Viden/Fysisk-aktivitet/Anbefalinger-om-fysisk-aktivitet/Voksne-under-65-aar

 

 

 

Find klinikken på FACEBOOK https://www.facebook.com/MetteMerlinHusted 

Aut. klinisk diætist, cand.scient. 

Mette Merlin Husted